اتفاقات قضایی  !
اتفاقات قضایی  !

اتفاقات قضایی !

جزوه مختصر دفاع مشروع در قانون مجازات اسلامی جدید


جزوه مختصر دفاع مشروع در قانون مجازات اسلامی جدید

دفاع عبارت است از اینکه انسان با توسل به قدرت حقی دارد که تحت حمایت قانون است و اگر متجاوزی بخواهد آن را برباید حفظ کند. بنابراین دفاع یکی از وسایل اولیه حفظ حق است که با همین خصوصیت در مناسبات و روابط بین افراد و بین ملل باقی مانده است. ولی دفاع در روابط بین افراد وقتی مشروع است ... ادامه مطلب »

سوال حقوقی : مقاربت از دبر مصداق سوء رفتار و تحقق عسر و حرج


مقاربت از دبر مصداق سوء رفتار و تحقق عسر و حرج


متن پرسش :

چنانچه مقاربت از دبر بدون رضایت زوجه صورت پذیرد و موجب جنایت بر پوست و تغییر رنگ آن شود با توجه به اینکه مطابق مشهور فقها (آیات عظام مکارم شیرازی بهجت،وحید خراسانی ..) این امرغیر جایز و حرام است آیا زوجه مجاز به عدم تمکین است؟

متن پاسخ :
در فرض سؤال چنانچه دادگاه احراز کند که عمل وطی از دبر موجب تالمات جسمی و روحی زوجه می شود عمل مذکور می تواند از مصادیق سوء رفتار زوج نسبت به زوجه و عسر و حرج تلقی شود. [ نظریه اداره حقوقی 22/2/92 323/7 شماره پرونده 150-2/9-92 ]

سوال حقوقی : ممانعت مرد از رابطه زناشویی


سوال حقوقی : تفاوت مبایعه نامه و قولنامه

متن پرسش : ممانعت مرد از رابطه زناشویی به مدت طولانی چه حکمی دارد ؟ متن پاسخ : با سلام و احترام ممانعت زوج از رابطه زناشوئی در صورتی که موجبات عسر و حرج ( تنگی و مضیقه ) را برای زوجه بوجود آورد می تواند از موجبات و دلائل طلاق زن طبق ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی باشد. موفق باشید ... ادامه مطلب »

جدید ترین نظریات مشورتی اداره کل امور حقوقی و تدوین قوانین قوه قضائیه مورخه ۲ مرداد ۹۳


جدید ترین نظریات مشورتی اداره کل امور حقوقی و تدوین قوانین قوه قضائیه مورخه 2 مرداد ۹۳

مرجع تصویب: قوه قضائیه شماره ویژه نامه: ۷۰۰ پنج‌شنبه،۲ مرداد ۱۳۹۳ سال هفتاد شماره ۲۰۲۰۹ نظریه‌های مشورتی اداره کل امور حقوقی و تدوین قوانین قوه قضائیه شماره۲۵۴۵/۹۲/۷ ۲۸/۱۲/۱۳۹۲ ۷۲ شماره پرونده ۱۷۶۲ ـ ۱۱۵ ـ ۹۲ سؤال باتوجه به ماده۳۱۸ قانون تجارت و شمول مرور زمان درخصوص اسناد مذکور آیا سند تجاری به عنوان سند عادی تلقی می­گردد و یا ... ادامه مطلب »